مدرسه علمیه کوثرفرخشهر
آیه در آیه، وصف تو جاریست . «فَتَلَقَّی»، مباهله، کوثر. در دلِ «إنّما یُریدُ الله». در «فَصَلِّ لِرَبّکَ وَ انحَر».
آیه در آیه، وصف تو جاریست . «فَتَلَقَّی»، مباهله، کوثر. در دلِ «إنّما یُریدُ الله». در «فَصَلِّ لِرَبّکَ وَ انحَر».
در شرایط کنونی کشور عزیزمان، در فضایی که هر روز فتنهای جدید رخ مینماید داشتن چراغی درخشان و بدون زنگار برای پیدا کردن راه درست، ضروری است و چه راهی بهتر و روشنتر از خط سیری که رهبر معظم انقلاب اسلامی (روحی فدا)نمایان نمودهاند. برای درک صحیح از این راه درخشان به نظر میرسد باید دنبال رهنمودهای گهربار و معظم له درباره بصیرت باشیم .
معنای بصیرت:
بصیرت به معنى دانایى، بینایى، بینایى دل، هوشیارى، زیرکى و یقین است. نزد اهل معنا، نیرویى نهانى و قلبى است که در شناخت حقایق تا عمق وجود و باطن ذات آن رسوخ مى کند. برخى از اهل معرفت مىگویند: «بصیرت قوّه قلبى یا نیرویى باطنى است که به نور قدس روشن گردیده و از پرتو آن، صاحب بصیرت، حقایق و بواطن اشیا را در مىیابد. بصیرت به مثابه بَصَر (چشم) است براى نفس». میان بَصَر که تأمین کننده نور ظاهرى، و بصیرت که آورنده نور باطنى است، تفاوت بسیار است؛ مانند: نور ظاهرى، تنها با بینایى انسان سر و کار دارد. خورشید و ماه و چراغ، بیش از این که فضا را روشن و بینایى انسان را یارى کنند، کارى انجام نمیدهند. پس اگر انسانى ناشنوا بود یا در بویایى و لامسه و گویایى خود نقص داشت، با تابش آفتاب و مهتاب و نورهایى از این قبیل، مشکلاتش حل نمیشود. اما نور باطن همه نقصهاى (باطنى و معنوى) انسان را برطرف و تمام دردهاى او را درمان میکند در صورتى که باطن کسى روشن شد، ساحت جانش چنان نورانى میشود، که هم صحنههاى خوبى را در خواب و بیدارى میبیند، هم آهنگهاى خوبى را میشنود، هم رایحههاى دل انگیزى را استشمام میکند و هم ظرایف فراوانى را لمس مى نماید نیل به مقام رفیع بصیرت باید به بازسازى و اصلاح نفس خویش پرداخت. مجاهده با هواى نفسانى و تهذیب روح از زنگارهاى گناه، لطیف و شفاف ساختن آیینه دل به نور توحید، تنها صراط مستقیمى است که “حجاب دیدگان دل” را مى گشاید و آدمى را در معرض الهامات غیبى و مقام کشف و شهود قرار مى دهد. شاید بتوان راههای زیر را برای دریافت صحیح بصیرت پیشنهاد نمود:
توبه: اولین گام براى تهذیب نفس و تحصیل بصیرت است. توبه از تقصیرات و گناهان، بلکه از کوتاهیها و جبران حق اللَّه و حق النّاس است.
ذکر خدا: ذکر زبانى، قلبى و عملى، موجب بصیرت مى گردد. امیرالمؤمنین(ع) مى فرماید: «مَنْ ذکر اللَّه استبصر؛ هر کسى به یاد خدا باشد، بینایى و بصیرت یابد».
هم نشینى با علما: مجالست با علما که موجب بصیرت و بینایى است. على(ع) مى فرماید:«جاور العلماء تستبصر؛ با دانایان بنشین تا آگاهى یابى».
خرد ورزى: کسى که هر خبر یا مطلبى را مى شنود، فوراً نمیپذیرد، بلکه پیرامون آن مى اندیشد و آن را از صافى عقل و اندیشهاش مى گذراند، بصیرت و بینایى مى یابد، چنان که آینده نگرى و به کارگیرى خرد در فرجام امور باعث بصیرت و بینایى مى گردد.
زهد: عدم دلبستگى به دنیا، از امورى است که باعث بصیرت مى گردد.
ارتباط با خدا: ازدیاد معرفت به خدا، انس با قرآن و معانى و معارف آن، توسل به ائمه(ع) و مناجات با خدا در خلوت مخصوصاً نماز شب از امورى هستند که موجب بصیرت و بینایى و برخوردارى از الهامات غیبى مىی شود.
اللهم عجل لولیک الفرج
اللهم احفظ قائدنا الخامنه ای
اللهم اجعل عواقب امورنا خیرا
نسخه قابل چاپ | ورود نوشته شده توسط یا حبیب من لا حبیب له در 1396/10/12 ساعت 01:31:00 ب.ظ . دنبال کردن نظرات این نوشته از طریق RSS 2.0. |